Jones, M. V., Coffee, P., Sheffield, D.,
Yangüez, M., Barker J. B. (2012) Just a game?
Changes in English and Spanish soccer fans’ emotions in the 2010 World Cup. Psychology of Sport and Exercise 13, 162-169.
Badacze zajmowali się ciekawym zagadnieniem emocjonalności wśród piłkarskich kibiców.
Celem
badania było
prześledzenie reakcji emocjonalnych angielskich i hiszpańskich fanów piłki nożnej pojawiające się w sytuacji sukcesu i porażki zespołu, któremu kibicowali,
a także analiza wynikających z stanu emocjonalnego zmian w interakcjach społecznych i wydatkach, podczas trwania mistrzostw świata
w piłce nożnej w 2010 roku.
Grupa badawcza
Grupę
badawczą stanowili kibice piłki nożnej z Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
Grupa
Brytyjczyków składała się z 59 osób (47 mężczyzn i 12 kobiet, średni
wiek 31.56
lat, SD 8, 42,), które uczestniczyły w badaniu podczas
udziału zespołu Anglii w mistrzostwach świata w 2010 roku. Zespół Angli rozegrał
4 mecze a uczestnicy badani byli 6 raz, na początku turnieju, 4 razy po każdym meczu
(0-72h po meczu) i na końcu turnieju (4-7
dni od ostatniego rozegranego meczu).
Grup Hiszpańska
składała się z 32 osób (19 mężczyzn, 13 kobiet,
średni wiek 27.47 lat, SD 7.67). Drużyna Hiszpanii
rozegrał 7 spotkań w związku z tym, kibice badani byli dziewięć razy, na
początku turnieju, po każdym meczu (0-72h po meczu) i na końcu turnieju (4-7
dni od ostatniego rozegranego meczu).
Metody i procedura badania
Do
badan wykorzystano zaprojektowane przez autorów metody:
Kwestionariusz
mierżący ocenę ważności/istotności mistrzostw świata dla danej osoby, który
badała jak ważne jest by reprezentacja dobrze wypadła w mistrzostwach świata.
Kwestionariusz
mierzący identyfikacje z zespołem na początku turnieju.
Identyfikacja
z zespołem po każdym rozegranym spotkaniu, badana była poprzez napisanie kilku
zdaniowej relacji z rozegranego przez drużynę spotkana, badano ilość zaimków my
– oni.
Kwestionariusz
do badania interakcja społecznych- badano czas poświęcany na spotkanie
towarzyskie.
Kwestionariusz
oceniający ilość wydawanych pieniędzy.
W
badaniu kibiców hiszpańskich zastosowano skróconą wersje hiszpańską
kwestionariusza POMS (McNair,
Lorr i Droppleman,1971)
Do
badan kibiców angielskich użyto kwestionariusz The Brunel University Mood Scale
(BRUMS; Terry, Lane i Fogarty, 2003;). Bazującego na czynnikach wyróżnionych w
kwestionariuszu POMS ale zdaniem autorów będącego bardziej zwięzłym i prostszym
w wypełnieniu.
Obliczano
również wskaźnik nazwany całkowitym zakłóceniem nastroju (total mood
disturbance score) TMD, który to wskaźnik miał wskazywać zmiany w zakresie
doświadczanych emocji. Obliczany był poprzez zsumowanie wyników na skalach negatywnego
nastroju (depresja, napięcie, gniew, znużenie) i odjęcie od uzyskanej wartości
wyniku w skali wigoru. Im wynik niższy tym dominacja emocji pozytywnych
większa. Obecna w kwestionariuszu POMS skala zakłopotania nie była brana pod uwagę
w wyliczaniu tego wskaźnika.
Badania
przeprowadzone były w formie elektronicznej ankiety za pomocą specjalnej
platformy internetowej, badanym przypominano mailowo po każdym meczu by
wypełnili kwestionariusze.
Wyniki badania
Zmiany
emocjonalne podczas trwania turnieju
Wskaźnik
TMD dla kibiców drużyny Angli przed turniejem wyniósł: 13.75
Podczas
rozgrywek obserwowano znaczący w porwaniu do bazowego wzrost TMD po remisach z
USA 17.37 i Algierią 18.51 oraz znaczący spadek po wygranej ze Słowacja 11.95 po
porażce z Niemcami, która skutkowała eliminacją z turnieju nastąpił istotny
wzrost 17.83, w badaniu po turnieju poziom TMD nie różnił się istotnie w stosunku
do badani przed turniejem 13.85.
Wskaźnik
TMD przed turniejem dla kibiców Hiszpańskich wyniósł 10.13
Początkowo
wskaźnik wzrósł po przegranej z nisko notowana drużyną Szwajcarii 19.53
po czym
nastąpił spadek po wygranej z Hondurasem 12.72, prze kolejne 3 mecze drużyna Hiszpanii
wygrywała a wskaźnik nie wykazywał
istotnej zmiany kształtując się na poziomie 10.91, 7.75, 9.56. Znaczący spadek nastąpił
dopiero po wygranym półfinale z Niemcami 5.34 i kolejny po wygranym Finale z
Holandia- 4.69. Wskaźnik po turnieju różnił się istotnie od tego przed
turniejem i wyniósł 6.66. Hiszpańscy uczestnicy badani uzyskiwali niższe wynik
na skali TMD po turniej niż przed turniejem.
Przeprowadzona
analiza wariancji ANOVA wykazała, iż:
Pomimo
istnienia zmian stanów emocjonalnych w
czasie trwania turnieju, nie wykryto zależności pomiędzy zmianami emocjonalnymi a interakcjami
społecznymi oraz ilością wydawanych
pieniędzy.
Podczas
trwania mistrzostw wykazano znaczące zmiany w zakresie wskaźnika całkowitego
zakłócenia nastroju TMD zarówno u kibiców hiszpańskich jak i angielskich. Co
ciekawe wśród kibiców angielskich w
skali wigor nie odnotowano istotnego
spadku po porażkach natomiast istotnie wzrost pojawił sie po zwycięstwie
drużyny Anglii. W gronie kibiców hiszpańskich z kolei nie wykazano istotnych
zmian na skali zmęczenia w czasie trwania mistrzostw.
Wśród
fanów obu państw nie wykazano zmian w identyfikacji z drużyna po meczach (czy
to wygranych czy przegranych) w porwaniu do poziomu przed turniejem. Interesujące
jest, iż zmiany emocjonalne wśród kibiców nie wykazywały związku ze stopniem
identyfikacji z narodową drużyną.
Nie
wykazano różnic w interakcjach społecznych i ilości wydawanych pieniędzy przed
turniejem dla obu krajów.
Hiszpańscy
fani wykazywali wzrost ilości czasu poświęcanego na interakcji społecznych po
turnieju w porównaniu z badaniem przed turniejem, przed turniejem wydawali
także mniej pieniędzy niż po turnieju. Być może było to związane ze
świętowaniem wygranej.
Najważniejszym
wnioskiem płynącym z przedstawionych badań jest zdaniem autorów fakt, iż pozytywne
emocje związane z sukcesem drużyny, której się kibicuje utrzymywały się dłużej
niż negatywne emocje związane z porażką ulubieńców. Stan pozytywnych emocji
utrzymywał się dłużej pośród kibiców zwycięskiej Hiszpanii niż stan negatywnych
emocji po porażce u kibiców przegranej Anglii.
Literatura:
Jones, M. V., Coffee, P., Sheffield, D.,
Yangüez, M., Barker J. B. (2012) Just a game?
Changes in English and Spanish soccer fans’ emotions in the 2010 World Cup. Psychology of Sport and Exercise 13
162-169
Terry, P. C., Lane, A. M., Fogarty, G. J.
(2003). Construct validity of the profile of mood states e adolescents for use
with adults. Psychology of Sport and
Exercise, 4, 125-139.
McNair, D. M., Lorr, M., Droppleman, L. F.
(1971). Profile of mood states manual. SanDiego, CA: Educational and Industrial
Testing Service.